Af Eyvind Vesselbo, formand, Danske Ensembler, Orkestre og Operainstitutioner
Jublende studenter, jordbær med fløde og jazzkoncerter under den bagende sol, med en iskold fadøl i den ene hånd og godt selskab i den anden. Meget mere behøver man ikke for at forestille sig den danske sommer.
Går man i disse dage rundt i de københavnske gader lyder avantgarde, musikalske improvisationer fra mørke kælderlokaler. Rundt om hjørnet på den nærmeste plads lyder vibrerende toner fra en basunist, der mere end én gang har lyttet til Papa Bue. Et ungt saxofontalent spiller en berusende solo og afløses af trommesættets intensitet i en jamsession. Det er lyden af jazzfestival. Det er lyden af sommer.
Copenhagen Jazz Festival er en international begivenhed, der cementerer København som jazzens europæiske hovedstad. Festivalen bringer – i mere normale tider – 250.000 publikummer til byen og trækker sine tråde tilbage til 60’ernes København. I 1960’erne og 70’erne besøgte prominente jazznavne som Ben Webster, Ed Thigpen, Miles Davis, Thad Jones, Dexter Gordon og Stan Getz byens spillesteder. Med de amerikanske ikoners musikalske tilstedeværelse blev København samlingspunkt og arnested for kreativitet i jazzens navn.
Men jazzen lever også i dag og i årets resterende måneder. På spillesteder og i radioen. DR P8 Jazz har i 10 år præsenteret en bred vifte af jazzmusik til de danske lyttere, og før det stod radiokanalen DR Jazz for levering af jazz-toner uafbrudt døgnet rundt. Danskerne vågner om morgenen med Snooze, lever med Jazzoom og inspireres gennem Vistis Vinyler, Nye Skiver, Korfix og Kaffe og mange andre jazzprogrammer. De vidende P8-værter hjælper med at give hverdagen indhold og mening. Radiokanalen er en integreret del af rigtig mange danskeres liv og hverdag for ganske få penge.
Og ja, det drejer sig om ganske få penge. I et svar fra Kulturminister Joy Mogensen til Folketingets Kulturudvalg i september sidste år klarlægger ministeren, at den videre, varige drift af DR’s radiokanaler P6 Beat og P8 Jazz vil koste 20 mio. kr. årligt. Det vil sige, at udgifter til programdrift, musikrettigheder, teknisk udstyr og udsendelse via DAB-nettet, mv. for begge kanaler kan dækkes for 0,6 procent af DR’s samlede programudgifter for 2020. Videreførelsen af P8 Jazz alene vil selvsagt koste cirka halvdelen.
P8 er et levende udstillingsvindue for jazzen ud mod alle de danskere, der elsker musik og har musikken som en helt integreret del af deres liv. Musikfladerne giver ro og inspiration til arbejdet eller mulighed for afslapning efter en hektisk dag. Der er altid noget meningsfuldt i radioen med P8 – året rundt.
Men midlerne til at drive både P6 Beat og P8 Jazz udløber ved årets udgang. I forbindelse med det medieforlig, den tidligere VLAK-regering indgik med Dansk Folkeparti i 2018, blev DR pålagt besparelser på 20 procent. Under disse mørke skyer blev det indskrevet i DR’s public service-kontrakt, at P6, P7 og P8 Jazz måtte lukke.
Skydækket over det danske jazz-miljø lettede dog en anelse, da den nuværende regering i 2019 fandt midler via en ekstrabevilling til at videreføre P6 og P8 i 2020. Også i 2020 fandt regeringen ekstraordinært midler til at videreføre de to kanaler – igen – kun for et enkelt år. Nu står jazzpublikum og de jazzkyndige ansatte på DR igen overfor usikkerheden om, det er muligt at stille ind på radiokanal næste år.
Men kan DR så ikke bare selv finde de få midler til at videreføre P8 Jazz, når nu finanslovsaftalen for 2020 tilbageruller af den tidligere regerings planlagte besparelser på DR? Det korte svar; nej, for DR er bundet af public service-kontrakten med Kulturministeriet. Der skal altså en ny aftale til.
Kulturministeren lovede i 2019, at de ekstra midler skulle sikre ”… bevarelsen af de stærke miljøer inden for alternativ rytmisk musik og jazz frem mod forhandlingerne om en ny medieaftale.” Forhåbningerne er derfor store til den nye medieaftale. Forhandlingerne er så småt gået i gang, og vi vil holde ministeren oppe på hendes ord.
Som ministeren tidligere har anerkendt repræsenterer P8 Jazz nogle helt særlige faglige miljøer. Vi kan faktisk svinge os så langt op at sige; kanalen er Danmarks allervigtigste samlingspunkt for jazz-miljøet. P8 Jazz giver det store, men noget spredte jazz-miljø et samlingspunkt og styrker derved sammenhængskraft i miljøet til glæde for store og små ensembler i hele landet. Til glæde for publikum i hele verden.
Det blomstrende jazzmiljø har nemlig sat Danmark på verdenskortet med store jazzlegender som Niels-Henning Ørsted Pedersen, Palle Mikkelborg, Mads Vinding, brødrene Niels Lan og Christian Minh Doky, Svend Asmussen, Lennart Ginman m.fl. Alle kunstnere, der er har opnået international anerkendelse og berømmelse. Jazzen er levende dansk kulturarv, og det danske jazzmiljø er værd at værne om.
P8 Jazz er også et kæmpe arkiv med store bagkataloger og kyndige folk, der ved alt om musikken, og om hvad der er på hylderne. Uden dem vil den viden og jazzmusikkens historier gå tabt. Det vil være et tab for alle musikelskere.
P8 Jazz er en samlet platform for alle de typer af jazz, der findes, høres og spilles i Danmark. P8 Jazz er den bedste garant for mangfoldigheden i genren og nødvendig for at bevare bredden i musikken. P8 Jazz er garanten for bevarelse af et stykke levende dansk kulturarv. Lad nu jazzen leve.
Comments