DEOO har udgivet en kronik i Altinget, hvor vi stiller skarpt på nødevndigheden af at skabe et mangfoldigt musikliv.
Diversitet i musikbranchen står øverst på kulturministeren Jakob Engel-Schmidts (M) nyligt udkomne musikhandlingsplanen - og med god grund. Det blev bl.a. tydeligt, da Repertoirestatistikken udkom i starten af maj 2023. Ifølge statistikken er kun 1,5 procent af det programsatte musik af danske orkestre i sæsonerne 2020/2021 og 2021/2022 komponeret af kvinder. Ikke nok med at det er en lille procendel, så er det også en tilbagegang i forhold til sidste statistik i 2020, hvor tallet var 3%.
"Når kvindelige komponister ikke er mere fremtrædende på koncertscenen, så er det et tegn på et fattigt musikliv. Derfor skal orkestre og ensembler bevæge sig ud af tryghedszonen og bestille nye værker, selvom det er behæftet med risici", udtaler DEOOs direktør, Asbjørn Keiding.
I DEOO mener vi, at når det kommer til kunstnerisk kvalitet, så er diversitet afgørende. Hvis det kunstneriske udtryk kun er begrænset til visse grupper eller perspektiver, så går vi glip af en bred vifte af unikke stemmer og oplevelser.
I hele musiklivets kredsløb ligger der et ansvar for at øge bevidstheden om kvindelige komponisters bidrag til musikhistorien og deres aktuelle værker. Ved bl.a. at uddanne fremtidige musikere, programlæggere og dirigenter om mangfoldighedens betydning kan vi skabe en mere inkluderende praksis. Ved generelt at give kvindelige komponister en større platform og eksponering kan deres værker få den anerkendelse, de fortjener. Det kan kræve mod at udfordre publikum med mindre kendte værker, men modet må forventes af orkestrene.
Læs alle DEOOs perspektiver på diversitetsspørgsmålet i vores netop udgivede kronik i Altinget her. I kronikken giver vi også vores bud på, hvilke initiativer der med fordel kan iværksættes til at forbedre den manglende repræsentation af kvindelige komponister. Dette så vi undgår at den klassiske musikscene bliver irrelevant.
Comentários